22/01/2018 12:01
Biblioteca Montserrat Abelló

El divendres d’aquesta setmana, 26 de gener, a les 18 hores, i en una tarda de portes obertes, s’inaugurarà la Biblioteca Montserrat Abelló, situada al carrer Comtes de Bell.Lloc 192-200, i que serà la biblioteca central del Districte de les Corts. És la 40a biblioteca pública de la ciutat i donarà servei a una població potencial de 46.135 veïns.

És de titularitat municipal, forma part de la Xarxa de Biblioteques Municipals de la província de Barcelona i s’integra en el Sistema de Lectura Pública de Catalunya (SLPC), que en aquests moments compta amb un total de 413 equipaments (401 biblioteques i 12 bibliobusos) que donen servei a tot Catalunya.

El nom de l’equipament ret homenatge a Montserrat Abelló i Soler (Tarragona 1918 - Barcelona, 2014), poetessa i traductora catalana, autora d'una llarga trajectòria de compromís amb el feminisme literari. Va ser una de les fundadores del Comitè d'Escriptores del Centre Català del PEN el 1995.

Ricard Mercadé - Aurora Fernández Arquitectes S.L.P han dut a terme el projecte de transformació de l’antiga fàbrica Benet Campabadal, construïda el 1924 i pionera en el sector de la producció de teixits de seda. L’edifici ocupa una superfície de 3.300 metres quadrats. És el primer edifici públic de la ciutat de Barcelona amb el certificat BREEAM, un mètode d’avaluació i certificació de sostenibilitat en l’edificació líder a escala mundial. Comparteix edifici amb l’Ateneu de Fabricació de les Corts.

Compta amb un fons inicial d’uns 45.000 documents, dels quals 34.700 són bibliogràfics i 10.300 són audiovisuals, a més de 180 títols de subscripcions periòdiques. Està especialitzada en cultura “maker” que promou la innovació i coneixement obert amb la finalitat d’idear i fabricar objectes, especialment tecnològics o artesanals, amb el suport d’eines digitals i materials.

Incorpora el servei d’autopréstec i és la primera de la ciutat amb servei de retorn de documents amb classificació automatitzada. També compta amb el primer espai multimèdia mòbil entès en el sentit que el mobiliari, l'equipament informàtic (26 ordinadors d’ús públic i 12 portàtils) i l'accés a la xarxa permeten l’organització de diferents models de formació, amb ordinadors, tauletes i smartphones, amb l’objectiu de millorar la flexibilitat i reforçar l’autonomia dels usuaris en l’ús de les biblioteques.

Cobreix un horari setmanal de 56 hores, de dilluns a dissabte, a càrrec d’un equip de 14 persones (direcció, personal bibliotecari- 3, personal tècnic auxiliar- 8 i personal de suport -2). La directora de l’equipament és la Neus Montserrat Vintró.

Per donar la benvinguda a la nova biblioteca, s’han previst dues jornades de portes obertes per als dies 26 i 27 de gener, que inclouran tallers per a joves i infants, així com espectacles i performances.