Inauguració de la Biblioteca Carles Rahola a Girona (Gironès)

12/01/2015 08:01
Biblioteca Carles Rahola

Dimarts 13 de gener, a 2/4 de 8 de la tarda s’inaugura a Girona (97.198 habitants) la Biblioteca Carles Rahola, que va obrir portes abans de finalitzar l’any 2014, el passat 23 de desembre. Es tracta d’un trasllat de la fins ara Biblioteca Pública de Girona a una nova seu amb canvi de nom.

És una biblioteca de titularitat estatal, gestionada per la Generalitat de Catalunya des de l’any 1980. La biblioteca està integrada al Sistema de Lectura Pública de Catalunya (SLPC), que actualment compta amb 380 equipaments.

La biblioteca va ser creada l’any 1848 amb els fons dels convents provinents de la desamortització dels béns eclesiàstics i la supressió dels ordes religiosos (1836 -1851). Fins al 1951 va estar instal·lada a l’Institut Vell, al carrer de la Força i des del 1951 fins al trasllat actual ho ha estat a la Casa de Cultura, en un espai cedit per la Diputació de Girona.

El nom ret homenatge al literat, publicista i historiador Carles Rahola i Llorens (Cadaqués 1881 – Girona, 1939). El nom va ser aprovat pel Departament de Cultura i l’Ajuntament de Girona el 7 de febrer de 2014, a proposta del consistori municipal.

El projecte ha anat a càrrec de del despatx Corea Morán Arquitectura, S.L. Es tracta d’un edifici de nova construcció de forma cúbica i planta quadrada situat al C/ Emili Grahit, a l’Eixample de la ciutat. Les façanes són vidriades i translúcides, amb patis interiors i dobles espais tancats amb vidres transparents.

La superfície útil de la biblioteca és de 7.055 m2, passant a ser la biblioteca pública més gran de Catalunya. El programa es distribueix en quatre plantes, la inferior, semisoterrada, es destina als usos interns, i la planta baixa i les dues plantes pis, a l’ús públic.

A la planta baixa hi ha l’àrea d’accés i exposicions, l’àrea de diaris i revistes, la zona general amb novel·la, poesia i teatre, la zona infantil, l’auditori i la cafeteria. A la planta primera hi ha l’àrea d’informació i fons general, l’àrea de música i imatge, espais de formació i espais de suport. A la planta segona continua l’àrea d’informació i fons general i també hi ha la informació local i la sala de projeccions. A la planta semisoterrada hi ha la zona de treball intern i els dipòsits de documents.

Cobreix un horari d’obertura de 49 hores setmanals; obre els dilluns de les 3 a les 8 del vespre, de dimarts a divendres de les 10 del matí a les 8 del vespre, i els dissabtes de les 10 del matí a les 2 de la tarda. Ofereix no només molts més espais sinó també un notable increment de serveis (informació i consulta, informació local, préstec i autopréstec, préstec a entitats i hospitals, préstec de portàtils i tauletes dins el recinte, accés a Internet, recursos electrònics i ofimàtica, assessorament i formació en tecnologies de la informació i la comunicació, clubs de lectura, hores del conte, visites escolars, programació d’activitats, exposicions i cicles de cinema, auditori i cafeteria). Disposa de 95 ordinadors d’ús públic, 15 dels quals són portàtils. El nombre de punts de lectura és de 350.

El fons catalogat és de 167.725 documents, dels quals 10.548 és fons antic. El nombre de títols de publicacions periòdiques en curs és de 1.605. Pel context local en què s’insereix, la biblioteca s’està especialitzant en les col·leccions següents: arts escèniques, cuina, judaisme, salut mental i Girona. A tot això cal afegir que la biblioteca és el centre de conservació del dipòsit legal de la producció editorial i audiovisual de la província de Girona.

El personal encarregat de dur a terme tot el funcionament del servei el conformen 20 professionals, al capdavant dels quals hi ha la directora, Lourdes Reyes Camps. El correu de la biblioteca és bpgirona.cultura@gencat.cat i el telèfon 972 20 22 52.

El cost d’inversió del nou equipament (projecte, construcció biblioteca i entorn, direcció d’obra, mobiliari, equipament i senyalització) ha estat de 15.580.000 euros, que ha finançat l’Estat. La Generalitat ha fet una aportació en fons documental valorat en 80.000 euros.

El Departament de Cultura i l’Ajuntament de Girona han signat un conveni per coordinar les biblioteques públiques de la ciutat (la Biblioteca Carles Rahola més les 4 biblioteques locals de titularitat municipal, Biblioteca Antònia Adroher, Biblioteca Ernest Lluch, Biblioteca Just M. Casero i Biblioteca Salvador Allende) sota la denominació de Biblioteques de Girona (BG) amb l’objectiu de desplegar una política comuna en matèria de lectura pública per aprofitar les sinergies i oferir més i millors serveis bibliotecaris.

Més informació: