Construint una ciutadania global des de les biblioteques

01/12/2017 08:12
Biblioteques

El Departament de Cultura, a través del Servei de Biblioteques de la Direcció General de Cooperació Cultural i l’Agència Catalana de Cooperació al Desenvolupament del Departament d’Exteriors impulsen ‘Biblioteques sense fronteres’, un programa que reforça l’acció de la Generalitat de Catalunya en l’àmbit de l’educació per al desenvolupament.

L’objectiu del programa ‘Biblioteques sense fronteres’ és contribuir a la construcció d’una ciutadania global transformadora a través de la difusió d’informació i recursos al públic de les biblioteques de Catalunya, per avançar així en la garantia i l’exercici dels drets humans.

Les primeres accions incloses en el programa són:

• Donar a conèixer al públic de les biblioteques de Catalunya les lluites per a la defensa dels drets humans i les situacions de vulneració.
  • Oferir espais en què s’expressin experiències en primera persona vinculades amb la defensa dels drets humans.
  • Vincular les entitats del territori que treballen en l’àmbit dels drets humans.
  • Aportar eines i recursos: lots bibliogràfics especialitzats, sessions de contacontes, etcètera.

Cada any el programa establirà una temàtica relacionada amb els drets humans, al voltant de la qual s’organitzaran les diverses activitats i iniciatives. La temàtica escollida aquest any és la figura dels defensors i defensores dels drets humans, és a dir, les persones que a conseqüència de la seva activitat en defensa de drets i llibertats veuen amenaçada la seva integritat.

Defensors i defensores dels drets humans

Aquest 2017 la Generalitat de Catalunya ha recuperat el Programa Català de Protecció de Defensors i Defensores dels Drets Humans, que ofereix protecció i atenció integral a defensors i defensores dels drets humans a través d’una acollida temporal de sis mesos a Catalunya i acompanyament al retorn al seu país d’origen.

Les dues persones acollides enguany són Silvia Irene Berrocal i Edilberto Daza, provinents de Colòmbia. Participaran a les activitats de ‘Biblioteques sense fronteres’ per aportar el seu testimoni personal.

Activitats a les biblioteques

El programa ‘Biblioteques sense fronteres’ oferirà actuacions dirigides a dos tipus de públic. D’una banda aproparà als més petits els conceptes essencials entorn els drets humans mitjançant l’espectacle “L’hora del conte”, a càrrec del grup de rondallaires Vivim del Cuentu.

D’altra banda, les biblioteques acolliran trobades amb testimonis personals, que explicaran les seves vivències a un públic adult i comptaran amb la participació d’ONG arrelades al territori. En aquesta edició del programa les xerrades aniran a càrrec dels defensors i defensores dels drets humans colombians.

Programa d’activitats 2017

Les activitats confirmades dins el programa ‘Biblioteques sense fronteres’ són les següents:

L’hora del conte

dimecres 24 de gener 2018 a les 18h

dimecres 24 de gener 2018

a les 19h

Aquest programa s’emmarca en un Pla de treball entre el Departament d’Exteriors i el Departament de Cultura per coordinar i treballar conjuntament actuacions en l’àmbit de la cooperació al desenvolupament.

Més informació:

biblioteques@gencat.cat