Comença l’estiu a les biblioteques públiques catalanes: lectura, revistes, vídeos, creativitat i premis

18/06/2018 10:06
Estiu 2018

Amb l’arribada de l’estiu moltes biblioteques del Sistema de Lectura Pública de Catalunya organitzen activitats específiques per fer arribar la lectura al seus usuaris allà on siguin. El Servei de Biblioteques del Departament de Cultura presenta la seva proposta d’activitats d’estiu dirigida a reforçar la programació pròpia de cada biblioteca.

Les accions seleccionades enguany des del Servei de Biblioteques del Departament de Cultura tenen per objectiu fomentar la lectura en suport paper i digital i el paper prescriptor de les biblioteques. Aquest any també es vol fer especial èmfasi en el paper de la biblioteca pública com a centre de creativitat i de generació de continguts. Una part de les activitats s’han dissenyat a partir de concursos per tal d’incentivar la participació entre els més joves.

Concurs de lectura Llegir té premi: #llegirtépremi

A partir del 18 de juny i fins al 9 de setembre, fins a 1.000 joves d’entre 10 i 16 anys podran participar en el concurs Llegir té premi. Aquest concurs té per objectiu fomentar la lectura entre els membres d’aquest col·lectiu aprofitant la finalització del curs escolar i l’inici de les vacances.  El concurs es durà a terme a través del portal educatiu Legiland Els joves participants en aquest concurs s’organitzaran en dues categories, de 10 a 12 anys i de 13 a 16 anys. Un cop registrats a Llegir té premi, els joves podran seleccionar les lectures que desitgin fer entre més de 250 títols en català, castellà i anglès. També hi ha títols de lectura fàcil. Tots els títols seleccionats es troben disponibles en suport paper en alguna de les més de 400 biblioteques públiques de Catalunya i, algunes d’elles, a la biblioteca digital eBiblioCat per a qui prefereixi llegir des de l’ordinador o dispositiu mòbil.

Un cop llegida l’obra seleccionada i per potenciar la comprensió lectora, els participants hauran de respondre una sèrie de preguntes sobre el títol triat, cada pregunta correcta genera uns punts, com més títols llegits i respostes encertades, més punts s’acumulen.

Els primers cinc guanyadors d’ambdues categories rebran els següents premis:

• Primer guanyador: iPad mini
  • Segon i tercer guanyador: un rellotge intel·ligent (smartwatch)
  • Quart i cinquè guanyador: lot de llibres

Més informació: www.llegirtepremi.cat

Biblioteques a la fresca: #bibliotequesalafresca

Com cada any les biblioteques públiques enceten una nova temporada de lectures refrescants i habiliten espais de lectura a l’aire lliure. Fins a data d’avui són més de 70 les biblioteques d’arreu de Catalunya que aproparan els seus fons a diversos emplaçaments fora de l’edifici de la biblioteca com ara piscines, platges, parcs, places...

Entre els objectius d’aquest servei d’estiu en destaca la creació de nous lectors i l’associació de la lectura amb el temps de lleure.

Més informació: http://biblioteques.gencat.cat/alafresca

Concurs per al foment de la lectura i de les revistes en català: #biblioestiurevistes

El Servei de Biblioteques del Departament de Cultura  i l’Associació de Publicacions Periòdiques en Català (APPEC) reforçaran les col·leccions de revistes de les biblioteques públiques que oferiran activitats de lectura a l’aire lliure durant l’estiu: bibliopiscines, biblioplatges, biblioparcs, etc.

Les biblioteques que ho demanin podran tenir accés a lots de revistes amb els següents títols: Cavall Fort, Cuina, Descobrir, El Tatano, Enderrock, Esguard paper, Fosbury, Reporter Doc, Sàpiens, Namaka, Piu Piu i Petit Sapiens.

Paral·lelament, i per tal de fomentar la lectura de revistes en català, es posa en marxa el concurs #biblioestiurevistes. La persona que aconsegueixi més “m’agrada” amb la foto que publiqui a les xarxes socials (Twitter, Facebook o Instagram) llegint una revista en català i amb l’etiqueta #biblioestiurevistes serà el guanyador/a d’una tauleta i una subscripció anual a l’iQuiosc, el portal de revistes en català de l’APPEC.

Més informació: http://biblioteques.gencat.cat/alafresca

Concurs de bibliotràilers (booktrailers) i tallers de creació audiovisual: #booktrailers

Del 18 de juny al 26 d’octubre, el Servei de Biblioteques del Departament de Cultura, la Universitat Oberta de Catalunya i el portal literari lletrA convoquen la 5à edició del concurs de bibliotràilers adreçat a joves d’entre 14 i 18 anys amb l’objectiu de dinamitzar i promoure la lectura, la cultura i les biblioteques.

Com edicions anteriors, els participants han de presentar un bibliotràiler (booktrailer) de l’obra literària que hagin seleccionat. A partir de la votació del jurat es lliuraran diferents premis als bibliotràilers més creatius.

En paral·lel i per potenciar el paper de les biblioteques públiques com a centres de creativitat i generació de coneixement, el Servei de Biblioteques oferirà a les biblioteques públiques la possibilitat d’organitzar tallers de creació audiovisual. En aquests mateixos tallers, la biblioteca farà també recomanacions lectores de cara a seleccionar possibles títols sobre els quals desenvolupar el bibliotràiler.

Més informació: http://booktrailers.cat/

Trobareu tota la informació al portal de les biblioteques públiques de Catalunya http://biblioteques.gencat.cat/estiu

#biblioestiu #llegirtépremi #bibliotequesalafresca #biblioestiurevistes #booktrailers #bibliotequescat